HTML

laterna hungarica

Hírek és vélemények a magyar film világából.

Facebook

Címkék

1956 (1) 3d (1) adrienn (6) aglaja (1) almasi (1) alternative (1) anilogue (1) animacio (17) áron (1) art (1) bela (2) béla (1) bemutato (3) berlinale (4) beszelgetes (2) bodzsar (2) borsod (1) budapest (2) buli (2) cannes (6) cigany (2) csaszi (1) csicska (2) csinibaba (1) csukas (1) curtis (1) diafilm (1) dokumentumfilm (11) dvd (2) előadás (1) elozetes (19) epiteszet (2) erdely (1) erdo (1) ferenc (1) fesztival (33) film (1) filmklub (10) filmnapok (3) filmszemle (30) filmvilag (10) fliegauf (2) folyoirat (19) foto (1) friss (26) gothar (3) gyorgy (2) hajdu (3) haumann (1) hersko (2) horror (1) imre (1) indavideo (1) interjú (10) istvan (2) jancso (2) jarmusch (2) jatek (1) jegyzet (8) jeles (1) juci (1) karoly (1) karpati (1) kiallitas (5) kid (2) kolorado (2) komlos (1) konyv (2) kornel (1) kovasznai (1) kritika (18) latinovits (1) lovas (1) magyarhangya (1) makk (1) mari (1) mark (1) matine (7) mátyássy (1) mediawave (4) miklauzic (3) miklos (1) molnar (1) mor (1) mozi (3) mozinet (2) mufaji (1) mundruczo (3) odeon (1) operatőr (1) pal (6) palfi (1) palyazat (1) peter (2) pilot (1) pinkwater (1) piroska (1) porno (1) portre (14) prizma (5) reklam (1) reszlet (1) retrospektiv (1) rofusz (1) rövidfilm (37) sci fi (1) sinkovits (1) sorozat (4) sorsod (1) szabo (2) szarajevo (3) szelid (1) tancfilm (1) tarr (7) teremtes (1) titanic (1) tony (1) torocsik (1) tv (3) utoler (2) uvegtigris (1) verzio (4) vespa (2) visszatekintes (3) web (3) womb (2) zene (2) Címkefelhő

Friss topikok

Széchenyi és Udo találkozása a boncasztalon

2011.10.28. 12:17 Laterna

Márai 1940-es darabja anno hatalmas sikert aratott a színpadon, karaktereit olyan nagyságok elevenítették meg, mint Jávor Pál és Makay Margit. A több mint száz színpadi előadást megélt mű a háború előtti Budapest felső középosztályának drámáját mutatja be, ám szellemisége helytől és kortól független. Valószínűleg mindmáig aktuális üzenete motiválhatta Sipost és alkotótársait a hetven éves dráma megfilmesítésére.


Sipos József rendezőnek a Kaland a harmadik Máraihoz kapcsolódó filmje: 2008-ban forgatta az Eszter hagyatéka című nagyjátékfilmet, illetve a Márai Sándor című dokumentumfilmet. Saját bevallása szerint a Kaland esetében az író neve mágnesként vonzotta mind a filmes, mind a színészgárda tagjait. Így vállalt szerepet a filmben a többszörös Kossuth-díjas Törőcsik Mari, a tévésorozatokból ismert német Gerd Böckmann, valamint Marozsán Erika, Eperjes Károly és Csányi Sándor. A forgatókönyv, amely a rendező-producer Sipos József, Gózon Francisco és Somogyi György közös munkája, hű adaptációja Márai darabjának. Bár dialógusai néhol nehézkesek és avittasak, az elbeszélés nem veszti el a hitelét. Töredezett párbeszédein átszivárog egy mélyebb mondanivaló, így formálódik a film történetté, s így kel életre a dráma.

Az egyetlen éjszaka alatt, három fő helyszínen játszódó művet a díszletek, a jelmezek és a kiegészítők teszik korhűvé, az orvosi rendelőnek helyet adó János Kórház és a Gellért Szálló egyaránt jó választás a harmincas évek magyar fővárosának megelevenítésére. A puritán kórházi környezet ügyesen ellenpontozza az otthon és az ünnepség helyszínének fényűzését. A film egyik érdeme, hogy megfelelő mértékben adagol, legyen szó díszletről, fényekről, színészi játékról és dramaturgiáról egyaránt – ebből a szempontból méltó párja lehet az eredeti drámának.

A cselekmény építkezése nagyjából kiszámítható: Kádár doktor két szemének két fénye a felesége, Anna és fiatal jobbkeze, az ifjú és tehetséges Zoltán doktor viszonya hamar nyilánvalóvá válik, erre a színészi játék és a roppant statikus képi szerkesztés és elbeszélésmód a garancia. Ám Anna egy ponton ismeretlen okból kifolyólag beleájul a koncentrikus körökkel kikövezett parkett mértani közepébe, innentől új szintre lép és magával ragad a történet. A néző megszűnik mindentudó lenni, a lassú és nehézkes történetmesélés ellenére átengedi magát a Kádár doktor karaktere által, sebészi pontossággal csepegtetett információ-adagolásnak, ami a film utolsó tíz percében válik csupán teljessé.

A kiegyensúlyozott, néhol komótos cselekményszövés többnyire mellőzi a szélsőségek ábrázolását, mégis a röpke 84 percben akad egy-két példa az érzelmi kilengésre. A film talán egyetlen lírai jelenete, mikor Kádár doktor saját feleségét vizsgálja ki az orvostudomány akkori állása és felszereltsége szerint. Mikor a férfitől látványosan elhidegült nő vetkőzni kezd a függöny mögött, a kamera a férj tekintetén keresztül a nő egyes részeit, hajlatait, vállának görbülését láttatja. Párbeszédük egyre gördülékenyebb, a nő egyre közelebb engedi a férfit, bizarr módon az átvilágítás mintha újraélesztené férje iránti vonzalmát. Ezen a ponton mer a film film lenni, elszakadni a drámától, élni azokkal az eszközökkel és lehetőségekkel, melyeknek csakis a mozgókép van birtokában. A jelenet abszurditását az adja, hogy a férfi halálos betegséget diagnosztizál a nőnél, de ez se Anna, se a nézők számára nem derül ki addig, míg az orvos nem kéreti magához a hivatásos kalandort, Zoltánt. A romantikus lezárás, vagyis a feleségszöktetés helyett a férfi elnyeri méltó büntetését: főnöke és mentora személyes kérésére ő fog virrasztani éjt nappallá téve a nő halálos ágya mellett. A történet végső soron – Máraitól megszokott módon - a választásokról szól: a barát a tudományt választja és elhagyja a nő, Kádár a nőt választja a tudomány ellenében, mégis elhagyják.

Sipos József filmje sajnos kevéssé helyezi új megvilágításba az önmagában egyébként remek Márai szöveget. Az időnként színpadias világítástechnika természetellenesnek hat, a képek legtöbbször statikusak, nincsenek összhangban az események és a párbeszédek mozgalmasságával, a történetmesélés pedig szabályosan kikerüli azokat a kameravezetési, vágástechnikai lehetőségeket, melyektől a film önálló műalkotássá emelhette volna a feldolgozást. Ám mindezt a valóban örökzöld alapanyag és a színészi játék ellensúlyozza, így a film méltó párja lehet Sipos korábbi Márai adaptációjának, az Eszter hagyatékának.

Szerző: Vághy Anna

Szólj hozzá!

Címkék: kritika

A bejegyzés trackback címe:

https://laterna.blog.hu/api/trackback/id/tr323335979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása