HTML

laterna hungarica

Hírek és vélemények a magyar film világából.

Facebook

Címkék

1956 (1) 3d (1) adrienn (6) aglaja (1) almasi (1) alternative (1) anilogue (1) animacio (17) áron (1) art (1) bela (2) béla (1) bemutato (3) berlinale (4) beszelgetes (2) bodzsar (2) borsod (1) budapest (2) buli (2) cannes (6) cigany (2) csaszi (1) csicska (2) csinibaba (1) csukas (1) curtis (1) diafilm (1) dokumentumfilm (11) dvd (2) előadás (1) elozetes (19) epiteszet (2) erdely (1) erdo (1) ferenc (1) fesztival (33) film (1) filmklub (10) filmnapok (3) filmszemle (30) filmvilag (10) fliegauf (2) folyoirat (19) foto (1) friss (26) gothar (3) gyorgy (2) hajdu (3) haumann (1) hersko (2) horror (1) imre (1) indavideo (1) interjú (10) istvan (2) jancso (2) jarmusch (2) jatek (1) jegyzet (8) jeles (1) juci (1) karoly (1) karpati (1) kiallitas (5) kid (2) kolorado (2) komlos (1) konyv (2) kornel (1) kovasznai (1) kritika (18) latinovits (1) lovas (1) magyarhangya (1) makk (1) mari (1) mark (1) matine (7) mátyássy (1) mediawave (4) miklauzic (3) miklos (1) molnar (1) mor (1) mozi (3) mozinet (2) mufaji (1) mundruczo (3) odeon (1) operatőr (1) pal (6) palfi (1) palyazat (1) peter (2) pilot (1) pinkwater (1) piroska (1) porno (1) portre (14) prizma (5) reklam (1) reszlet (1) retrospektiv (1) rofusz (1) rövidfilm (37) sci fi (1) sinkovits (1) sorozat (4) sorsod (1) szabo (2) szarajevo (3) szelid (1) tancfilm (1) tarr (7) teremtes (1) titanic (1) tony (1) torocsik (1) tv (3) utoler (2) uvegtigris (1) verzio (4) vespa (2) visszatekintes (3) web (3) womb (2) zene (2) Címkefelhő

Friss topikok

Következmények nélkül - 21. Mediawave

2011.06.06. 16:11 Laterna

Ugyan a Mediawave már Amerikában is nagykorúnak számítana, mégis mintha még mindig nem állt volna össze egy egységes koncepció a szervezők fejében. Kicsit kaotikus, kicsit zavaros az egész, de ez egyfajta diszkrét bájt is kölcsönöz a fesztiválnak. Ráadásul a szervezetlenség érzete miatt mintha nem volnának véresen komoly tétek. Igazi felüdülés következmények nélkül filmeket nézni. 


Már a Keleti pályaudvaron várakozva is ki-kitűnik a korzózó tömegből egy-két ismerős filmes arc. Tehát nem én vagyok az egyetlen pesti, aki felül a 16:10-esre, hogy este már a Cinemában nézze a néznivalót. Tűkön ülésről szó sincs, de azért vártam a Góliát nyarát (r. Nicolás Pereda), elvégre nem gyakran látok mexikói-kanadai-holland filmet - a közreműködő országok közül természetesen az elsőn van a hangsúly, hiszen a rendező a mexikói mindennapok bemutatására vállalkozott, de sajnos elcsúszott az absztrakció banánhéján. Pereda a valóságábrázolást vegyítené a vizuális kísérletezéssel, ám ez tökéletes értelmetlenségbe fordul, így aztán a történetről lemondó alkotás, jóllehet még másfél órás sincs, nézhetetlenné válik. És akkor még a szemet bántó homályos kompozíciókról, az untig ismételt szövegekről, vagy a sehonnan eredő, és sehova  sem tartó jelenetekről nem is szóltam.

Igazi nézőtpróbáló alkotással sikerült hát indítani az idei Mediawave-et. De hála égnek, a továbbiak kárpótoltak. Ugyan Pereda filmje rendesen megfeküdte a gyomrom, egy kis esti zenével és némi fröccsel könnyedén leöblíthető az élmény. Az időjárás, ahogy szokott, közbeszólt, ám a helyszíncseréről nem tájékoztatták megfelelően a bulizni vágyókat, persze túloznék, ha azt állítanám, hogy nehézséget okozott az egyik klubból elsétálni a másikig, lévén Szombathelyen nincsenek igazi távolságok. 

Mivel a filmes programok, ahogy szinte minden nap, szombaton is délután 5-kor kezdődnek, így adott esetben bőven volt idő kiheverni a pénteki borgőzös estét, sőt a város határain belül és kívül is ki lehetett tölteni az üresjáratot. Késődélután rövidfilmek vártak, ami keserédes élmény volt, hiszen a négy beválogatott alkotásból épp a magyar az, amelyik alatt az amúgy sem jelentős nézőszám körülbelül a felére csökkent - nemcsak a külföldi nézők távoztak az angol felirat hiánya miatt. Míg Tomasz Matuszczak A kerítés című műve finoman szól anya-lánya kapcsolatról, Branco Istvancic Recyclingje elrajzolt karikatúrába ágyazza az élet abszurd körforgását, Jeroen Jullet Az esős időszak című rövidje pedig meg nem valósult álmokról szól, addig Török Marcell Margarétja a maga 45 percével nemcsak a rövidfilm határait feszegeti, hanem a befogadó türelmét is. A narratíva lemond mindenfajta ok-okozatiságról, vagy kronológiáról, a film helyzetgyakorlatok és repetíciók sora - kísérleti film, mondhatnánk, de ahhoz képest igencsak hosszúra nyúlt. Ha a rendező viccnek is szánta a filmet (ami igencsak rossz humorérzékről tanúskodna), én csak kínomban tudtam rajta nevetni: a mesterkélt figurák a maguk hiteltelen játékával, az erőtlen Tarr Béla- és Jarmusch-utalások, a vizuális amatörizmus mind megkérdőjelezik a film helyét a fesztiválra beválogatott alkotások között.

Ez főként a Margarétot körülvevő három külföldi produkció miatt is igaz, hiszen azok nemcsak vizuálisan igényes kivitelezésűek, hanem a cselekmény- és színészvezetésben sem hagytak maguk után kívánnivalót, valamit (elnézést az elcsépelt kifejezésért) üzenetük is tökéletesen világos volt. A kerítésben anya és lánya kicentizett nyugalmába egy idegen furakodik be. A rendező egy egyszerű szimbólumot segítségül hívva ügyesen támogatja a főszálat: az idegen férfi elűzi a sakálhoz hasonló, vicsorgó jövevényt, majd később így üldöztetik el ő maga is, hogy a megbomlott egyensúlyi helyzet újra visszabillenjen a rendes kerékvágásba. A Recycling ugyan meglehetősen túljátszott, mégis többé-kevésbé érvényes képet mutat egy szűk cigány közösségről, akik munkába kísérik a legkisebb fiút, hogy aztán a futószalag mellett, törvényes keretek között folytathassa szülei ősi foglalkozását: vagyis a guberálást. Az esős időszak testvérpárja Európa-szerte turnézik, ám egy adott ponton a harmónia szilánkosra törik: a báty hiú ábrándokat kerget, míg az öcs már kifelé kacsintgat a családi bizniszből.  A három film cselekménye minden esetben kerek egészet alkot, ami a magyar szemnek igazi felüdülés, hiszen mintha itthon már az is ritkaságszámba menne, hogy egy rövidnek eleje, közepe és vége is van. Persze ízlés kérdése is, hogy ki mennyire nyitott a kísérletezés iránt, egy valami viszont bizton állítható: Török filmjének semmi keresnivalója nem volt ebben a blokkban. 

A négy rövid után egy hosszú következik: Aleksei Fedorchenko meditatív filmje, a Csendes lelkek mesebeli utazásra invitál. Miron ősi merya szokás szerint szeretné eltemetni feleségét, Tanyát, ezért egyetlen merya gyökerekkel bíró barátjához, Aisthoz fordul, hogy együtt vágjanak neki a nagy utazásnak. A nő holttestét ahhoz a tóhoz viszik, ahol a friss házaspár egykor a nászutat töltötte. Fedorchenko alkotása teljesen magába szippant: a meryák kihalófélben lévő szokásait bemutató, hosszan kitartott szürkés képek, és a mélabús dallammal kísért monoton narráció egészen egyedi atmoszférát teremtenek. A szovjet közelmúlt keveredik az ősi rítusokkal, a természet a vassal és betonnal, az élet a halállal, a minimalista-realista stílusba pedig mesei, sőt már-már mitikus elemek vegyülnek - egy szóval Fedorchenko különös road movie-ja egy varázslatos világba kalauzolja el nézőjét.

A szombat estét már nem mossa el az eső, így egy napos késéssel végre bekukkanthatunk a Szimfónia udvarába, ahol a csángó népzenét barkács-falfestéssel dobják föl a szervezők. A kötelesség már másnap a fővárosba szólít, de szerencsére egy nagyjátékfilmre még épphogy jut idő. A venezuelai rendező, Marcel Rasquin Testvér című filmjével került be a versenyprogramba. A favella-reality az Isten városa nyomdokaiban lépked nem is olyan bizonytalanul, jóllehet a példaképhez nem mérhető, mint ahogy Venezuela fociját sem lehet összehasonlítani a brazillal - ahogy ez a filmben is elhangzik. Rasquin korrekt bosszúmozit farigcsált, az egészet szépen elhelyezte a favella labirintusába, ahonnan a foci jelenti az egyetlen kiutat. A Testvér fordulatos és hiteles alkotás, így méltó zárása a hosszú hétvégének. 

A Mediawave még javában zajlik, nézz bele a programba, és irány Szombathely!

Szólj hozzá!

Címkék: fesztival mediawave

A bejegyzés trackback címe:

https://laterna.blog.hu/api/trackback/id/tr272961820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása