HTML

laterna hungarica

Hírek és vélemények a magyar film világából.

Facebook

Címkék

1956 (1) 3d (1) adrienn (6) aglaja (1) almasi (1) alternative (1) anilogue (1) animacio (17) áron (1) art (1) béla (1) bela (2) bemutato (3) berlinale (4) beszelgetes (2) bodzsar (2) borsod (1) budapest (2) buli (2) cannes (6) cigany (2) csaszi (1) csicska (2) csinibaba (1) csukas (1) curtis (1) diafilm (1) dokumentumfilm (11) dvd (2) előadás (1) elozetes (19) epiteszet (2) erdely (1) erdo (1) ferenc (1) fesztival (33) film (1) filmklub (10) filmnapok (3) filmszemle (30) filmvilag (10) fliegauf (2) folyoirat (19) foto (1) friss (26) gothar (3) gyorgy (2) hajdu (3) haumann (1) hersko (2) horror (1) imre (1) indavideo (1) interjú (10) istvan (2) jancso (2) jarmusch (2) jatek (1) jegyzet (8) jeles (1) juci (1) karoly (1) karpati (1) kiallitas (5) kid (2) kolorado (2) komlos (1) konyv (2) kornel (1) kovasznai (1) kritika (18) latinovits (1) lovas (1) magyarhangya (1) makk (1) mari (1) mark (1) matine (7) mátyássy (1) mediawave (4) miklauzic (3) miklos (1) molnar (1) mor (1) mozi (3) mozinet (2) mufaji (1) mundruczo (3) odeon (1) operatőr (1) pal (6) palfi (1) palyazat (1) peter (2) pilot (1) pinkwater (1) piroska (1) porno (1) portre (14) prizma (5) reklam (1) reszlet (1) retrospektiv (1) rofusz (1) rövidfilm (37) sci fi (1) sinkovits (1) sorozat (4) sorsod (1) szabo (2) szarajevo (3) szelid (1) tancfilm (1) tarr (7) teremtes (1) titanic (1) tony (1) torocsik (1) tv (3) utoler (2) uvegtigris (1) verzio (4) vespa (2) visszatekintes (3) web (3) womb (2) zene (2) Címkefelhő

Friss topikok

Kritika: A magyar ugaron

2011.02.22. 14:22 Laterna

A sajtó először attól volt hangos, hogy Tarr Béla kijutott Berlinbe, majd attól, hogy megkapta a kritikusok FIPRESCI-díját, egy nappal később pedig a rendező átvehette a zsűri nagydíját, az Ezüst Medvét. Szinte alig volt időnk büszkének lenni, mert Tarr Béla nyilatkozott, és azóta éhes farkascsordaként vetette rá magát boldog-boldogtalan a történtekre. A nagy kavarodásban, amely többnyire a szokásos mellveregetésből és farokbehúzásból tevődik össze, elveszni látszik a lényeg. Hogy A torinói ló díjat kapott. Berlinben.


A torinói ló a Rosencrantz és Guildenstern halott-féle vonalat képviseli: egy ismert történet másik oldalát meséli el. Nietzsche, megpillantva a lovat,  amelyet gazdája vadul ütlegel, összeomlik, és életének hátralévő éveit némán, szellemi leépülésben tölti. Tarrt nem a filozófus, hanem a gazda és a ló sorsa érdekli – így válnak mellékszereplőkből főszereplők, s így bújik a nietzschei filozófia a magyar ugar köpönyegébe.

A torinói ló dramaturgiájának szervezőelve a hétköznapok monotonitását megbontó felsőbb erő, amely a pusztulás szelét sodorja maga előtt. A változás elkerülhetetlenül betolakszik a két főhős életébe, felborítja a mindennapok egyhangúságát, és helyváltoztatásra kényszeríti őket. Ám – hasonlóan Az öldöklő angyalhoz – nem olyan egyszerű kilépni a film teréből. A Férfi és a Lány egy sikertelen kísérlet után visszatérnek az egyetlen mentsvárat jelentő házba, hogy - mint az utolsó életben maradt emberpár - némán várjanak a végzetre, a hetedik napra, amely ebben a felfordult világban nem a világossággal, hanem a vakító sötétséggel karöltve érkezik. 

A rendező legújabb műve, mint igazi "tarrbélás" film, megmaradt a már kikristályosodott repertoárnál: a monokróm színvilágnál, a hosszú snitteknél, a szűkszavú hősöknél és az arctalan hatalom fenyegetését különböző eszközökkel (például Víg Mihály fenyegető dallamfoszlányaival) jelző atmoszféránál. De valójában A torinói lóból hiányzik mindaz, ami valaha Tarr Béla nevét nemzetközileg ismertté tette. A monotonitás, a lassúság, a szorongás és a kilátástalanság elvesztette minden jelentését és funkcióját, kiüresedett, mint maga a rendező. A Férfi jön a szekéren. Fúj a szél, tajtékzik a ló. Otthon a Lány várja. A Lány kinyitja az ajtót, vizet mer a kútból, becsukja az ajtót, levetkőzteti a Férfit, felöltözteti a Férfit, pálinkát tölt. Egyszer. Kétszer. Háromszor. Azt már csak reméli a néző, hogy a snitt nem várja meg, míg felforr a víz a krumpli alatt. De a kamera még erre is ráér, addig a két szereplő merengve néz ki az ablakon. Kinn a szélszaggatta tájban a nagy semmi várja őket. A csönd - mind a világ, mind Tarr Béla csöndje - úgy zabálja föl az életet, mint a Végtelen történetben a Semmi Fantázia földjét - feltartóztathatatlanul és nem válogatva.

Először a szú hallgat elvele alszik a zümmögés. Aztán a ló nem eszik, álmában szusszan egy picit. Majd beállít a szomszéd némi pálinkáért, és beszámol „róluk”, akik mindent tönkretettek és elpusztítottak. A ló már inni sem akar. Kisvártatva cigánykaraván érkezik, elátkozzák a Férfit és a Lányt, és az átok célba ér: kiapad a kút. Az ötödik napon sötétség borul a házra, az orkán elcsendesedik, lehunyja kék szemét az ég, s már a petróleumlámpát sem lehet meggyújtani. Íme az apokalipszis á la Tarr Béla. 

A torinói lovat lehetetlen a jó-rossz skála segítségével értékelni. Egyszerűen csak tarrbélás, ízlés- és hangulatfüggő, hogy tetszik vagy sem.  A rendező a díjátadó utáni sajtótájékoztatón úgy nyilatkozott, hogy nem a "maci" számít, hanem hogy eljut-e az emberekhez a film. Nehéz ezt megjósolni, de a magyar film posványos felhozatala, amelyet az utóbbi években produkált, valószínűleg sok néző türelmét elrongyolta, többek gyomrát megfeküdte, így egy ilyen nehezen emészthető mű pozitív fogadtatása eleve bizonytalanná válik. Ettől függetlenül sok ország mutatott rendkívüli érdeklődést a film iránt (kritikusok és forgalmazók személyében egyaránt), mégis nehéz elképzelni, hogy a magyar közönség úgy fog tülekedni a szabad helyekért, mint ahogy tette azt a berlini a Friedrichstadpalastban. Persze Berlinben nem kell tudniuk, hogy itt nálunk "Csönd van. A dudva, a muhar,/A gaz lehúz, altat, befed/S egy kacagó szél suhan el/A nagy Ugar felett."

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: kritika tarr berlinale bela

A bejegyzés trackback címe:

https://laterna.blog.hu/api/trackback/id/tr962679748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása