HTML

laterna hungarica

Hírek és vélemények a magyar film világából.

Facebook

Címkék

1956 (1) 3d (1) adrienn (6) aglaja (1) almasi (1) alternative (1) anilogue (1) animacio (17) áron (1) art (1) bela (2) béla (1) bemutato (3) berlinale (4) beszelgetes (2) bodzsar (2) borsod (1) budapest (2) buli (2) cannes (6) cigany (2) csaszi (1) csicska (2) csinibaba (1) csukas (1) curtis (1) diafilm (1) dokumentumfilm (11) dvd (2) előadás (1) elozetes (19) epiteszet (2) erdely (1) erdo (1) ferenc (1) fesztival (33) film (1) filmklub (10) filmnapok (3) filmszemle (30) filmvilag (10) fliegauf (2) folyoirat (19) foto (1) friss (26) gothar (3) gyorgy (2) hajdu (3) haumann (1) hersko (2) horror (1) imre (1) indavideo (1) interjú (10) istvan (2) jancso (2) jarmusch (2) jatek (1) jegyzet (8) jeles (1) juci (1) karoly (1) karpati (1) kiallitas (5) kid (2) kolorado (2) komlos (1) konyv (2) kornel (1) kovasznai (1) kritika (18) latinovits (1) lovas (1) magyarhangya (1) makk (1) mari (1) mark (1) matine (7) mátyássy (1) mediawave (4) miklauzic (3) miklos (1) molnar (1) mor (1) mozi (3) mozinet (2) mufaji (1) mundruczo (3) odeon (1) operatőr (1) pal (6) palfi (1) palyazat (1) peter (2) pilot (1) pinkwater (1) piroska (1) porno (1) portre (14) prizma (5) reklam (1) reszlet (1) retrospektiv (1) rofusz (1) rövidfilm (37) sci fi (1) sinkovits (1) sorozat (4) sorsod (1) szabo (2) szarajevo (3) szelid (1) tancfilm (1) tarr (7) teremtes (1) titanic (1) tony (1) torocsik (1) tv (3) utoler (2) uvegtigris (1) verzio (4) vespa (2) visszatekintes (3) web (3) womb (2) zene (2) Címkefelhő

Friss topikok

Filmszemle: Futottak még

2011.05.10. 14:31 Laterna

A Szemle ítészei a K7-es blokkba az információs vetítésre szánt alkotásokat gyűjtöttek össze. A dolog pikantériája, hogy a nem versenyző filmek között igazi kuriózumokat is találtunk: a videoklip-esztétika jegyében fogant víziótól kezdve a kis magyar körképen keresztül az áldokumentumfilmig és a Tarantinótól kölcsönzött éjfekete humorig ért a skála, ezzel talán a legszórakoztatóbb blokkot kerekítve a Szemle rövidfilmes felhozatalában.


A Pinkwater (Kerékgyártó Yvonne) olyan hangulati és képi elemekkel alkot koherens és egyedülálló világot, amire magyar vásznon még alig volt példa: a tinédzser úszólány (Loki Dominika) kamaszábrándozásai és az őt körülvevő realitás úgy keverednek egymásba, mint a grandiózus fináléban a rózsaszín hajfesték a medence klórozott vizébe. A két sík a film csúcsjelentében kulminálódik, amikor is az áhított edző (László Zsolt) egy metálzenekar frontembereként jelenik meg a lány lelki szemei előtt, az úszócsapat vad szinkronúszásba kezd, a lábak és a kezek egy kaleidoszkóp absztrakt formáit veszik fel, és végül a film címe is értelmet nyer. Kerékgyártó Yvonne kisfilmje bátor próbálkozás, hiszen a lendületes metál-musical[1] a videoklip-esztétikai vonalat követi - ez a fajta látásmód Magyarországon egyelőre hagyomány nélküli, ami a Pinkwatert meglehetősen egyedivé teszi. Valami hasonló lehetett Lóth Balázs elképzelése is, amikor az Epilógust megálmodta, ám a túlzásba vitt hatásvadászat megöli a filmet, a végső meglepő fordulatból pedig épp a meglepetés hiányzik. Idegtépő hanghatások kísérik az olykor szemet bántóan villódzó, szanaszéjjel vagdosott képeket, és még a széteffektelt kockák sem képesek elfedni a történet zagyvaságát. Az Epilógusra minden bizonnyal igaz a „kevesebb több lett volna” kitétel.

Kétségtelen, hogy Kerékgyártó alkotása magasan kiemelkedett a K7-es blokkból, de azért mellette fel-feltűntek még értékelhető próbálkozások. Ráday Péter Végállomása kis magyar panorámakép egy busz utasairól, amelyben sokan magukra ismerhetnek: három kamasz szerelemi háromszöget alkotva civódik, az egyik nagymama a másikra féltékenykedik, két férfi zsörtölődve politizál, egy hajléktalan menne már, egy önmagát fontos embernek gondoló férfi fontoskodik, miközben a busz csak áll és vár. Kár, hogy Ráday rövidje csupán egy-egy halovány mosolyt volt képes a néző arcára csalni. Kis magyar körkép a Tune is, csak a Végállomással szemben itt nem a hely, hanem a dallam köti össze a szereplőket. Szabó Csilla filmje azt kutatja, hogy egy aluljáró vak zongoristájától hogyan jut el egy dallam a menő zenei producerhez, hogy aztán sláger válhasson a koszban született akkordokból. Kicsit nyögvenyelős a különböző miniepizódok összeszerkesztése, de ötleteknek nincs híján a film – még ha poénokra nem is futotta.

A Mindenki boldog (Herczeg Attila) szellemesen figurázza ki a magyar filmesek gyilkolási hajlamát. A trendi lánybanda tagjai hullanak, mint a legyek, ám a fanatikus rajongó ebben inkább lehetőséget, mintsem tragédiát lát. A fináléban az Elek Ferenc alakította kisember egy személyben pótolja a veszteséget. A Mindeki boldog abszurd komédia, néhol talán egy kicsit sok a jóból, de Elek színészi játéka, és egy-két jó duma mégis megmarad a néző emlékezetében. A gödörben is akad hulla dögivel, ám László József filmje inkább a Tarantino-féle fekete humor felé közelít: két lepattant alak elüt egy fiút, ám a halottnak hitt áldozat egy adott ponton meglép a csomagtartóból. Míg a Mindenki boldog a kisembernek tart görbe tükröt, addig A gödör a bűnügyi (és a szerelmes) műfajokat facsarja ki. A görbe tükör netovábbja azonban minden bizonnyal a (terep)Szemle második része. A két szereplő, akik egyben a film alkotói, név szerint Tóth Barnabás és Simonyi Balázs a magyar művészfilmnek mutat fityiszt az öntelt rendező és bugyuta operatőr figurájának segítségével. A (terep)Szemlének sok minden sikerült, ami másoknak vért izzadva sem: az áldokumentumfilm egy pillanatig sem erőltetett, az improvizációk remekül működnek, idézhető aranyköpések sorát prezentálja a film, és frappánsan foglalja össze a magyar filmszcéna kórságait. Ezért a Pinkwater mellett Tóth és Simonyi filmje az, amely megérdemelte volna, hogy helyet szorítsanak neki a korántsem egyenletes színvonalú versenyszekcióban

Nézd meg a (terep)Szemle első és második részét! 

 

Szólj hozzá!

Címkék: kritika filmszemle rövidfilm

A bejegyzés trackback címe:

https://laterna.blog.hu/api/trackback/id/tr972893035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása