HTML

laterna hungarica

Hírek és vélemények a magyar film világából.

Facebook

Címkék

1956 (1) 3d (1) adrienn (6) aglaja (1) almasi (1) alternative (1) anilogue (1) animacio (17) áron (1) art (1) béla (1) bela (2) bemutato (3) berlinale (4) beszelgetes (2) bodzsar (2) borsod (1) budapest (2) buli (2) cannes (6) cigany (2) csaszi (1) csicska (2) csinibaba (1) csukas (1) curtis (1) diafilm (1) dokumentumfilm (11) dvd (2) előadás (1) elozetes (19) epiteszet (2) erdely (1) erdo (1) ferenc (1) fesztival (33) film (1) filmklub (10) filmnapok (3) filmszemle (30) filmvilag (10) fliegauf (2) folyoirat (19) foto (1) friss (26) gothar (3) gyorgy (2) hajdu (3) haumann (1) hersko (2) horror (1) imre (1) indavideo (1) interjú (10) istvan (2) jancso (2) jarmusch (2) jatek (1) jegyzet (8) jeles (1) juci (1) karoly (1) karpati (1) kiallitas (5) kid (2) kolorado (2) komlos (1) konyv (2) kornel (1) kovasznai (1) kritika (18) latinovits (1) lovas (1) magyarhangya (1) makk (1) mari (1) mark (1) matine (7) mátyássy (1) mediawave (4) miklauzic (3) miklos (1) molnar (1) mor (1) mozi (3) mozinet (2) mufaji (1) mundruczo (3) odeon (1) operatőr (1) pal (6) palfi (1) palyazat (1) peter (2) pilot (1) pinkwater (1) piroska (1) porno (1) portre (14) prizma (5) reklam (1) reszlet (1) retrospektiv (1) rofusz (1) rövidfilm (37) sci fi (1) sinkovits (1) sorozat (4) sorsod (1) szabo (2) szarajevo (3) szelid (1) tancfilm (1) tarr (7) teremtes (1) titanic (1) tony (1) torocsik (1) tv (3) utoler (2) uvegtigris (1) verzio (4) vespa (2) visszatekintes (3) web (3) womb (2) zene (2) Címkefelhő

Friss topikok

Filmszemle: Ameddig a takaród ér

2011.05.09. 16:15 Laterna

Az idei kisfilmek követték a magyar hagyományt: a rendezők sötét témákat öltöztettek sötét színekbe, alig lehetett olyat találni, aki valamilyen szörnyűség (például gyilkosság, megerőszakolás, elmebaj) nélkül érte volna el a kívánt hatást. De azért akadtak kivételek. 


Ilyen volt például Szabó Réka Árnyékfilmje, amely megkapta a legjobb kísérleti alkotásnak járó elismerést. Az Árnyékfilm feketébe öltözött szereplőit a kamera felülnézetből követi: a rendezőnő az élő és animált szereplők közötti határvonalon játszik formákkal, hangokkal, absztrakcióval és realitással, valamint a vízszintes és a függőleges síkok összekavarásával. A fekete alakok játéka üdítő "színfoltot" jelentett a kisfilmes felhozatalban. 


A zsűri elismerő oklevelét érdemlő három rendező közül Reisz Gábor kétségkívül kiemelkedik Külalak című filmjével: hőse (Makranczi Zalán) a Pál Adrienn protagonistájához hasonlóan egy véletlen folytán rátalál múltjának egy rég elfeledett darabkájára. Időutazásra indul – csak itt nem egy névrokon, hanem egy pincében talált, sajátnak vélt versike mozdítja ki a férfit a monoton mindennapokból, aki úgy akadt el saját életében, mint ahogy elakad két emelet között a liftben. Reisz operatőre (Rév Marcell) segítségével finoman támogatja ehhez hasonló képi elemekkel a tartalmat, humorba ágyazza a meghasonlást, és a film végi fricskával visszatereli a hőst oda, ahova való: az életbe.   

Kárpáti György Mór Berlint is megjárt filmje, az Erdő történet helyett tudatállapotot vetít a vászonra: a címszereplő erdőben, valamikor a rendszerváltozás előtt, egy számháború közepette felbukkan egy holttest a terebélyes fák árnyékában, ami olyan érzéseket hoz felszínre a hősben (Egger Géza), mint a szorongás, a félelem, vagy a paranoia. Kárpáti filmje gyönyörűen fotografált képeivel (Hartung Dávid) és sejtelmes zenéjével különleges hangulatot teremt, ami, legalábbis a versenytársakat szemlélve, kifejezetten egyedivé teszi az Erdőt.  

Hogy Zomborácz Virág Valami kék című alkotását miért jutalmazta a zsűri elismerő oklevéllel, rejtély. És nemcsak azért, mert a Valami kék vizuálisan a vállalhatatlanság határát súrolja, s ennél fogva igencsak elüt Reisz és Kárpáti képileg kifogástalan rövidjeitől, hanem mert történetében semmitmondó. A képlet ismerősen cseng: városba szabadult barátnőre (Réti Adrienn) féltékeny a falun maradt lány (Téby Zita), aki épp férjhez megy egy baromhoz, míg a femme fatale szerepében tetszelgő barátnő pórul jár, amikor kihívó viselkedését a falubeli férfiak félreértik, és orálisan megerőszakolják. Zomborácz alkotása a hármas kliséből (gyilkosság, megerőszakolás, elmebaj) egyet ki is pipálhat. Ez nem lenne feltétlenül baj, de ha hozzáadni semmit nem tud, akkor a film nem lehet több, mint közhelyek üres ismételgetése. 

A rövidek közül Till Attila Csicskája bizonyult a zsűri szerint a legjobbnak. A Csicska alapját újságcikkek, híradások és a hasonló helyzeteket átélt emberek visszaemlékezései adták – valószínűleg egyebek mellett a film szociális érzékenysége is közrejátszott a díj elnyerésében. Till filmje nemcsak a modern kori rabszolgatartásról regél, hanem a kiszolgáltatottságról általában, mind a támadó, mind az elszenvedő fél tehetetlenségéről, a szegénységről, az állati lét szintjén tengődő emberekről, s teszi mindezt olyan szívbemarkoló hitelességgel, hogy az agresszív gazda (Thuróczy Szabolcs) megalázó tetteit szemlélve görcsbe rándul a néző gyomra. Juhász Imre kopottas képei, az amatőr és a profi színészek egyformán hiteles játéka, a fojtogató légkör és a történet ki nem mondott végkifejlete erős és érvényes alkotássá teszik Till alkotását.

 

Idén a K-blokkok felhozatala meglehetősen sok értéket rejtett, ám mindemellett bizonyos filmek semmilyen nyomot nem hagytak maguk után. Ilyen volt Politzer Péter Kilenc vágása, amely diszkrét bája ellenére érdektelen maradt, hiszen főszereplője, a sokat megélt fodrász bácsi (Szarvady János) nemes egyszerűséggel unalmas volt ahhoz, hogy elvigyen a hátán egy 65 perces filmet. Az Ásó, kapa… (Papp Barnabás) kedves próbálkozás, amely egy poénra alapoz, ám amatőrizmusa miatt nem lett volna helye a versenyszekcióban. Jellemző volt - ahogy ez kisfilmeknél lenni szokott -, hogy több film is egy végső csavarra futtatta ki minitörténetét: ilyen volt Lóránt Gergely Ihlete, Juhász Kata Mayája,  Simonyi Balázs Finaléja valamint Csukás Sándor Születésnapja. Mind a négy film a helyszín késleltetett bemutatásával játszott. A Finale poénja megmosolyogtat, a Születésnapé elborzaszt, ám az Ihlet és a Maya idegtépő jeleneteit még a filmvégi fordulat sem tudja ellenpontozni. 

Ezek a filmek többé-kevésbé szórakoztatóak, de egyszerűségük okán felejthetőek is egyben. Ám egy film inkább legyen felejthető, mint hogy gyötrelmek közepette égjen bele a néző retinájába. Igor és Ivan Buharov Kormányeltörésben című kísérleti rettenete például felért egy merénylettel a néző ellen. Buñuelnek a harmincas évek elején még jól állt ez a stílus, na de 2011-ben mi keresnivalója ennek a vásznon?  A Közel (Janisch Vera), vagy a Kiraboltak (Pluhár Attila) mesterkélt dialógusai hallatán és erőltetett miliője láttán pedig kínos feszengés kerített hatalmába. A filmek által kiváltott hatásért az idegesítő protagonisták is felelőssé tehetők (mindkét film az őrület határát súroló férfi főhőssel operál, akik mind a ketten egykori feleségük visszahódításán ügyködnek). Rába Roland és Elek Ferenc remekül hozzák az őrült exférjeket, ám még a színészi alakítás sem menti meg e két filmet. 

Szerencsére a K-blokkok inkább bővelkedtek a nézőbarát filmekben. Az előzsűri (Palotai Éva, Fésős András, Fillenz Ádám) szelekciójának szempontjai többnyire világosak, ám a díjazásnál átsiklottak értékes filmek felett. Erdélyi Dániel Magasfeszültség című alkotása például ilyen. A rendező két szálon futtatja a cselekményt, míg a jómódú családapa (Róbert Gábor), és a putriból szakad, vezetékeket összelopkodó pár (Bogdán Árpád, Fátyol Hermina) sorsa végül tragikusan össze nem fonódik. A két, alapjaiban különböző világot az operatőr (Pohárnok Gergely) a sártól cuppogó táj és a gépekről készült csillogó közelik váltogatásával jeleníti meg. A Nekem lőttek című filmben (Dankó István, Keresztes Gábor) nem kell mélyebb értelmet keresni, ugyanis ez hiányzik belőle. Ehelyett van benne egy életszagú alapszituáció, remek színészek által megformált jópofa karakterek, jó dumák és komikus helyzetek. A Katona József Színház krémje elviszi a hátán a filmet, sőt egy háborús filmrészlet kedvéért még Szabó Győző és Fenyő Iván is vállalt egy-egy cameót. A Nekem lőttek egy könnyed szösszenet, se több, se kevesebb, s mint ilyen, teljesíti vállalását. Felméri Cecília filmjét a Mátyás, Mátyás ismeretében kíváncsian vártam, és nem kellett csalódnom. A Végtelen percekre is rányomta bélyegét Felméri visszafogott stílusa, finom humora és érzékenysége. A  rendezőnő ezúttal egy kórház dolgozóinak és betegeinek sorsát fonja össze. A történet nem követi a kronológia rendjét, a folyamatos ismétlések refrénként foglalják keretbe az eseményeket, mígnem az idő épp úgy harap önnön farkába, mint a boncasztalon fekvő nő köldöke körül a kígyótetoválás. Erdélyi, Dankó, Keresztes és Felméri épp annyit vállaltak, amennyit teljesíteni is tudtak. A tételt tehát, hogy a korlátok tisztán látása csak javára válhat az eredménynek, a fenti három film bizonyította is. 
 
 
Nincs ez másképp a versenyben induló, ám üres kézzel hazatérő Bagota Béla és Schwechtje Mihály rendezőkkel, akiket a zsűri méltatlanul mellőzött.  Bagota Tiszta kézzel című filmje szorongató kafkai légkörrel, apró poénokkal, mindent elárasztó fehér füsttel, Keresztes Tamás szigorú ügynök-figurájával, valamint Perlaki Márton tűéles kompozícióival földöntúli világot teremt. Az absztrakcióba forduló tanmese kiforratlan, de egyedi rendezői látásmódot sejtet. Schwechtje Porcukor című alkotása a fekete humor egy kiváló iskolapéldája: a bizarr skype-szerelembe menekülő főhős (Polgár Csaba) hallgatag leguánok és össze-összenéző papagájok társaságában leli meg nyugalmát. A cyberviszony szomorú véget ér, de az otthon várakozó hús-vér barátnő ettől sem lesz vonzóbb. Schwechtje és Bagota  rövidjeinek lezáratlan vége kérdések megfogalmazására és válaszok keresésére sarkallja a nézőt, így hagyva nyomot a befogadóban. Mindkét alkotás az útvesztésről és a halállal való szembesülésről szól, ami lágyan belesimul a mai magyar film sötétbe játszó tónusába, de míg Bagota merészen elrugaszkodik a valóságtól, addig Schwechtje humorral oldja a komor képet, s így a két rendező a téma ellenére képes elkerülni a magyar rögvalóság lápos mocsarát.

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: kritika filmszemle rövidfilm

A bejegyzés trackback címe:

https://laterna.blog.hu/api/trackback/id/tr882890254

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása