Hubai Gergely Műhelytitkok címen indított előadássorozatot a Spinoza Ház színháztermében. Az ELTE amerikanisztika és történelem szakán végzett PhD hallgató jelenleg filmzenei témájú órákat ad az ELTE Filmtudomány Tanszékén. Olyan emlékezetes kurzusok fűződnek a nevéhez, mint a Horrorfilm-zene, a James Bond-filmek, illetve a Filmzene története szemináriumok. Legutóbbi előadását a Spinozában a Titanic elsüllyedésének 100. évfordulója apropóján tartotta.
Hubai szerint az elemzés során a vizsgált mű alapvetően leírható annak dramaturgiai, karakterábrázolásbeli, stilisztikai jegyei és motívumai által. A görög mitológiához hasonlóan az egyes történeteken belüli összefüggések feltárásakor,a karaktertípusok és az általuk teremtett kategóriák mint a mitologikus alakok állandó jelzői jelennek meg. Ezen csoportosítások megkönnyítik a megértést, összefüggéseket tárnak fel, az egyes motívumok kiemelkednek a műből, hogy későbbi értelmezésekben, interpretációkban tovább éljenek, fejlődjenek.
A műfajiság a filmben direkt módon él ezekkel a kategóriákkal és sémákkal, egy műfaji film esetében tehát különösen fontos, hogy egy adott mű mennyiben felel meg, avagy tér el a műfajra jellemző tulajdonságoktól. Legyen szó a James Bond-filmek női archetípusairól, a filmbeli főgonosz testi fogyatékosságának színeváltozásairól, vagy épp a Titanic idén 100 éve történt katasztrófájának különböző filmes feldolgozásáról.
A számtalan Titanic-interpretáció bemutatása során a műfaji filmekhez hasonló elemzési eljárást alkalmazva, Hubai önálló műfajjá és fogalommá emeli a Titanic-filmek sorozatát, amit nevezhetnénk az ezres nagyságrendű halálos áldozatot követelő hajó és/vagy tengeralattjáró filmek műfajának (az űrhajó nehezen sorolható ide, mert azt a sci-fi bekebelezte). A felsorolt filmek bemutatói között (már ha erre sor került) sokszor évtizedek teltek el. Egyike a legelsőknek a katasztrófát követő hónapban bemutatott Saved from the Titanic című 1912-es némafilm, amelynek főhőse egy tényleges Titanic-túlélő, Dorothy Gibson.
Egy másik izgalmas darab a The Unsinkable Molly Brown című 1964-es mű, a katasztrófafilm és a musical műfajának bizarr találkozása, konkrét képeket vesz át egy korábbi Titanic-filmből – a korabeli technikai viszonyok és a filmköltségvetés ugyanis nem mindig tette lehetővé egy újabb makett, vagy az eredetinél kisebb modell felépítését, majd elsüllyesztését. 1943-ban a náci Németországban Goebbels rendelte meg a később betiltott, propagandisztikus elemekkel megtűzdelt Titanic című filmet, amellyel a német morált éltetik a nagy angol történelmi baklövés, a Titanic elsüllyesztése ellenében, olyan jellemgyenge karakterek karikaturisztikus ábrázolásával, mint Smith kapitány és J. Bruce Ismay, a White Star Line hajótársaság igazgatója.
Hubai Gergely az 1997-es James Cameron-féle Titanicot mintegy referencia-filmként emlegetve mutatta be az egyes “Titanic-karaktereket”, a visszatérő motívumokat, a filmenként már-már kötelezővé vált jeleneteket és párbeszédeket. Így válhatott szimbólummá a hajó első kéménye a négyből, amely esztétikai okokból, a szimmetriát megteremteni hivatott, ám az életben nem füstölt – itt lehet tesztelni a feldolgozások hitelességét. Jellegzetes képe a filmeknek az elsők közt menekülő, a süllyedő hajónak hátat fordító Ismay képe, vagy a már említett Molly Brown karakter, aki alacsonyabb körökből gazdag családba házasodott, nyers stílusa ellenére jelleme kifogástalan, ő a talpraesett nő archetípusa. Ilyen visszatérő karakter még a hajóval együtt süllyedő idős házaspár, akik nem akartak elválni egymástól; a frakkba és cilinderbe öltözött Benjamin Guggenheim és inasa; a végsőkig játszó zenekar; Thomas Andrews, a hajó tervezője és Smith kapitány - ők mind a katasztrófa áldozatai lettek.
A Titanic-emlékest különleges aktualitással bírt a Titanic elsüllyedésének 100 éves évfordulója és a nemrég felborult Costa Concordia esete okán. A másfél órás műsor minden korosztálynak egyaránt informatív és izgalmas programul szolgált. Hubai Gergely 2012-ben indult programjáról a Spinoza Ház honlapján tájékozódhatnak az érdeklődők. A következő előadás február 15-én "Hogyan lopjunk egymilliót" címmel híres televíziós vetélkedőkről és botrányokról szól majd. Az előadásra 2000 forintért válthatók jegyek: személyesen a helyszínen vagy a www.jegymester.hu oldalon.
Szerző: Vághy Anna