HTML

laterna hungarica

Hírek és vélemények a magyar film világából.

Facebook

Címkék

1956 (1) 3d (1) adrienn (6) aglaja (1) almasi (1) alternative (1) anilogue (1) animacio (17) áron (1) art (1) bela (2) béla (1) bemutato (3) berlinale (4) beszelgetes (2) bodzsar (2) borsod (1) budapest (2) buli (2) cannes (6) cigany (2) csaszi (1) csicska (2) csinibaba (1) csukas (1) curtis (1) diafilm (1) dokumentumfilm (11) dvd (2) előadás (1) elozetes (19) epiteszet (2) erdely (1) erdo (1) ferenc (1) fesztival (33) film (1) filmklub (10) filmnapok (3) filmszemle (30) filmvilag (10) fliegauf (2) folyoirat (19) foto (1) friss (26) gothar (3) gyorgy (2) hajdu (3) haumann (1) hersko (2) horror (1) imre (1) indavideo (1) interjú (10) istvan (2) jancso (2) jarmusch (2) jatek (1) jegyzet (8) jeles (1) juci (1) karoly (1) karpati (1) kiallitas (5) kid (2) kolorado (2) komlos (1) konyv (2) kornel (1) kovasznai (1) kritika (18) latinovits (1) lovas (1) magyarhangya (1) makk (1) mari (1) mark (1) matine (7) mátyássy (1) mediawave (4) miklauzic (3) miklos (1) molnar (1) mor (1) mozi (3) mozinet (2) mufaji (1) mundruczo (3) odeon (1) operatőr (1) pal (6) palfi (1) palyazat (1) peter (2) pilot (1) pinkwater (1) piroska (1) porno (1) portre (14) prizma (5) reklam (1) reszlet (1) retrospektiv (1) rofusz (1) rövidfilm (37) sci fi (1) sinkovits (1) sorozat (4) sorsod (1) szabo (2) szarajevo (3) szelid (1) tancfilm (1) tarr (7) teremtes (1) titanic (1) tony (1) torocsik (1) tv (3) utoler (2) uvegtigris (1) verzio (4) vespa (2) visszatekintes (3) web (3) womb (2) zene (2) Címkefelhő

Friss topikok

Interjú: "A játék vonz benne és az idővel való versenyzés..."

2011.01.24. 09:50 Laterna

Egy hete érkezett a hír Berlinből, hogy Kárpáti György Mór filmje, az Erdő bekerült a Berlinale rövidfilmes szekciójába. A rendezővel ennek kapcsán beszélgettem az egyetemen szerzett tapasztalatokról, itthoni és külföldi lehetőségekről, változásról, tervekről és a "fejlődésben lévő szervezet"-ről.


Laterna Hungarica: Idén végzel az SZFE rendező szakán. Hogyan értékeled a mögötted álló majdnem 5 évet?

Kárpáti György Mór: A legjobb gyakorlat az volt, hogy filmeket készíthettünk, hiszen ebből lehet a legtöbbet tanulni. Emellett sok filmet néztünk az osztályvezető tanárunkkal, Enyedi Ildikóval. Egyik héten hetvenes évekbeli amerikai krimit hoz, a másik héten animációt, máskor klipet, a filmek után pedig mindig beszélgetünk, ami nagyon inspiráló. Sok vendégtanár jött: az utóbbi időben Ildikó óráin kívül fontos volt a színészvezetési kurzus Gothár Péterrel, illetve a Brecht-kurzus Zsótér Sándorral.

LH: Ha jól tudom, írni is szoktál – az önkifejezésnek miért ezt a két formáját választottad?

KGYM: Előbb volt az írás. Nagyon sok kortárs prózát olvastam, és elkezdett foglalkoztatni, hogy vajon én tudok-e ilyet írni. Néhány írásom meg is jelent, például a Ligetben, az Ex Symposionban és a Holmiban, de ritkán írok, és csak rövid prózát. A filmmel más a helyzet: még gimnázium elején, 2001-ben megbuktam, évismétlésre köteleztek, és ezután nem volt pofám a szüleimtől pénzt kérni nyaralásra. Nyári munkát vállaltam Gárdos Péter Az utolsó blues című filmjének forgatásán. Nagy hatással volt rám ez a helyzet, egyre jobban átláttam, hogyan készül a film: százan dolgozunk negyven napig azért, hogy naponta 3-4 hasznos percet felvegyünk, és végül a részletek egésszé álljanak össze. Aztán úgy voltam ezzel is, mint az írással: ki akartam próbálni, hogyan lehet ilyen keretek között elmondani egy történetet. A játék vonz benne és az idővel való versenyzés. Mert abból mindig kevés van.

LH: A Filmművészetin oktatási reformot hajtanak végre. Mit gondolsz, szükség van a változásra?

KGYM: Mindenképpen pozitív, hogy jövőre hatszor hat diák kezd az egyetemen, tehát hat különböző filmes szak indul egyszerre. Így teljes stábok alakulhatnak, és emellett mindent közösen fognak tanulni, ami megfelelően összetett szaktudást adhat.

LH: Szerinted milyen lehetőségei vannak az indulásra egy fiatal magyar filmrendezőnek a jelenlegi helyzetben?

KGYM: Talán kapunk majd megbízásokat, de érdemes külföldi pályázatoknak és alkotói ösztöndíjaknak is utánanézni.

LH: Ha jól tudom, van már külföldi tapasztalatod, hiszen az osztályotok megjárta Portugáliát. Onnan milyen élményekkel tértél haza?

KGYM: Egy hónapot töltöttünk kinn, érdekes volt. Az Universidade Lusófona filmes tanszékén elsősorban a brazil tv-sorozatok szakembereit képzik. Ez egy nagyon jól felszerelt iskola, mi itthon ilyesmiről csak álmodni szoktunk, de sajnos ott többnyire hiányzik a kreatív erő. Viszont Lisszabon nagyon jó hely. Ez a másfél hónap nem is igazán szakmai szempontból volt hasznos, inkább egy jó utazás volt az osztálytársaimmal.

LH: Eddigi munkáidból kirajzolódik, hogy nagyon érdekel a gyermek- és a kamaszkor – már az Éjfél című kisfilmedben is gimnazisták voltak a főszereplők. Miért vonz téged ez a korosztály?

KGYM: Hogy is mondják? „Fejlődésben lévő szervezet”. Ez egy olyan korosztály, amelyik éppen változásban van, és ez filmen érdekes. De ez szerintem a huszonévesekre is bőven érvényes.

LH: Szívesen választod a jelen helyett a közelmúltat. Ennek mi az oka?

KGYM: Ez az egyik legfontosabb személyes mániám. Valamiért foglalkoztat, hogy mi volt itt a közelmúltban. Leginkább a személyes sorsokra vagyok kíváncsi, arra, hogy milyen volt a közérzet, például amikor születtem, vagy még korábban. Az Erdő című film a hetvenes években játszódik, amivel kapcsolatban csak kevés jelzést használtunk, de azt hiszem, sikerült jó atmoszférát teremteni. Később szeretnék majd egy olyan filmet csinálni, ami harminc, negyven, vagy akár ötven évvel ezelőtt játszódik, és ahol lehetőségem lesz még részletesebben felépíteni a múltbeli hétköznapi világot.

LH: Előszeretettel használsz új arcokat, fél-profi színészeket.

KGYM: Igen, ebben a filmben három huszonéves szereplő van, akik mind valamilyen módon a színjátszás közelében mozognak. Egger Géza, a főszereplő, a Kaposvári Egyetemen végzett színész szakon, egyébként klasszika filológiát is hallgat, Kőszegi Mari a Keleti István Művészeti Iskolában tanult és az Új Színházban stúdiózik, Fritz Attila pedig bábszínész szakra jár. De egyébként amatőrökkel is szeretek dolgozni. Jó, ha egy új filmben új arc jelenik meg, akihez nem kapcsolunk más filmeket.

LH: Mesélj az Erdőről egy kicsit!

KGYM: Ez egy tizenkét perces, fekete-fehér dráma, amelyben thriller-elemeket is használtunk. Egy huszonéves fiú a főszereplő, aki egy nyári táborban véletlenül szemtanúja lesz egy bűnügy részleteinek. Túl közel kerül a történésekhez, és ettől egyre nyugtalanabb lesz. Azt hiszem, egyelőre ennyi elég a sztoriról – nem akarok túl sokat elárulni.

LH: Érdekelnek a filmes műfajok, vagy csak a véletlen műve, hogy most épp a thriller elemeivel játszol?

KGYM: A thriller, vagy a krimi műfaja nagyon vonz. Nem nagyon szeretem a szerzői-műfaji film felosztást, inkább mondjuk úgy, hogy saját filmet forgatok, amelyben nagyon jól lehet használni bizonyos műfaji filmes elemeket – azt hiszem, ez az Éjfélből és az Erdőből is látszik.

LH: Van példaképed?

KGYM: Mostanában például Mihalkov és Cassavetes munkái foglalkoztatnak. Valószínűleg Mihalkov három régebbi filmjéről fog szólni a szakdolgozatom, és most akarom újranézni Cassavetes filmjeit.

LH: Mit vársz, mi fog történni a Berlinale után?

KGYM: Többen fogják megnézni ezt a filmet, aminek nagyon örülök. Arra számítok, hogy sok helyen sokszor tudjuk majd vetíteni az Erdőt. Az itthoni hivatalos bemutató február végén, a Berlinale után lesz.

LH: Min dolgozol most?

KGYM: Az első nagyjátékfilm tervemen dolgozom. És van egy húszperces kisjátékfilm forgatókönyvem, amit – remélem – sikerül még az idén megcsinálni.

LH: Ha nem lennének sem idő- sem pénzbeli korlátozások, mi lenne az a film, amit leforgatnál?

KGYM: Megmutatnám, hogy milyen az, amikor olyasvalaki készít sci-fit, aki teljesen avatatlan ebben a témában. De biztosan rengeteg pénzből csinálnám, és mindenki meglepődne a végeredményen.

LH: Hogyan látod magad 5 év múlva?

KGYM: (nevet) A második nagyjátékfilmemet forgatom.

 

Az Erdő facebook-oldalán megtalálod a forgatás képeit, a filmmel kapcsolatos legfrissebb híreket és az előzetest is!

 

 

 

 

2 komment

Címkék: interjú berlinale mor erdo gyorgy karpati

A bejegyzés trackback címe:

https://laterna.blog.hu/api/trackback/id/tr952609114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ivrilider 2011.01.25. 12:25:31

az utolsóelőttihöz fűzném hozzá, hogy a schiffer majd biztos ad pénzt ufós filmre