HTML

laterna hungarica

Hírek és vélemények a magyar film világából.

Facebook

Címkék

1956 (1) 3d (1) adrienn (6) aglaja (1) almasi (1) alternative (1) anilogue (1) animacio (17) áron (1) art (1) bela (2) béla (1) bemutato (3) berlinale (4) beszelgetes (2) bodzsar (2) borsod (1) budapest (2) buli (2) cannes (6) cigany (2) csaszi (1) csicska (2) csinibaba (1) csukas (1) curtis (1) diafilm (1) dokumentumfilm (11) dvd (2) előadás (1) elozetes (19) epiteszet (2) erdely (1) erdo (1) ferenc (1) fesztival (33) film (1) filmklub (10) filmnapok (3) filmszemle (30) filmvilag (10) fliegauf (2) folyoirat (19) foto (1) friss (26) gothar (3) gyorgy (2) hajdu (3) haumann (1) hersko (2) horror (1) imre (1) indavideo (1) interjú (10) istvan (2) jancso (2) jarmusch (2) jatek (1) jegyzet (8) jeles (1) juci (1) karoly (1) karpati (1) kiallitas (5) kid (2) kolorado (2) komlos (1) konyv (2) kornel (1) kovasznai (1) kritika (18) latinovits (1) lovas (1) magyarhangya (1) makk (1) mari (1) mark (1) matine (7) mátyássy (1) mediawave (4) miklauzic (3) miklos (1) molnar (1) mor (1) mozi (3) mozinet (2) mufaji (1) mundruczo (3) odeon (1) operatőr (1) pal (6) palfi (1) palyazat (1) peter (2) pilot (1) pinkwater (1) piroska (1) porno (1) portre (14) prizma (5) reklam (1) reszlet (1) retrospektiv (1) rofusz (1) rövidfilm (37) sci fi (1) sinkovits (1) sorozat (4) sorsod (1) szabo (2) szarajevo (3) szelid (1) tancfilm (1) tarr (7) teremtes (1) titanic (1) tony (1) torocsik (1) tv (3) utoler (2) uvegtigris (1) verzio (4) vespa (2) visszatekintes (3) web (3) womb (2) zene (2) Címkefelhő

Friss topikok

Kritika: Cséplő Gyuri reloaded

2010.10.15. 13:25 Laterna

Groó Diana legújabb alkotása, a Vespa a szociológiai irányultságú Budapest Iskola kiemelkedő alkotásának nyomában téblábol: esetlenül, inogva, kétballábasan. Míg a Cséplő Gyuri a cigány sorsról mesélt - érzékenyen, finoman és hitelesen, addig a Vespa a ma sajnos oly divatos roma tematikát használja fel ahhoz, hogy  az érdeklődés szikráját felkeltse a nézőben. Schiffer műve fejlődéstörténet. Groóé céltalan apakeresés, melynek végén sem az apát, sem a film művészi értékét nem találjuk meg. 


A Vespa története ugyan sablonos és közhelyes, mégis - mielőtt beülnénk rá - gondolhatnánk, hogy egy remek kis alkotás születhetne belőle. Cigány fiú felutazik a nagyvárosba, ebből még valami jó is kisülhet! De sajnos nem sül ki. És hogy ez minek róható föl? Összegezve nagyjából annak, hogy a rendezőnőnek nem volt koncepciója. Koncepció nélkül pedig nehéz jó filmet csinálni.

Orsós Lali (még a neve is rímel!) szeret kártyázni. Nemcsak kártyázni szeret, hanem nyerni is. Orsós Lali nyer. Méghozzá egy csokit. Csak egy csokit? Nem bizony, különben nem lenne film, nem lenne road-movie, nem lenne apakeresés, nem lenne semmi. A csokipapír ugyanis nyereményt rejt, a címben emlegetett, fényes-piros Vespát, ám a robogó a messzi fővárosban található. Lali bátor gyerek, s ugyan legjobb barátja cserben hagyja, ő egyedül is nekivág az ismeretlennek. A vonat - micsoda meglepetés - lerobban, gyalog, majd stoppal kell továbbmenni, mert feladni azért mégsem illik. Ám a való élet szilánkosra töri a gyermeki álmot, hiszen nem osztogatják olyan könnyen a Vespákat. Lali azonban nemcsak bátor, de leleményes is. Meglovasítja a vörös paripát, és uccu neki, siet haza, hogy elbűvölje az egész falut. De az a bizonyos való élet  ide is bekúszik két sötét alak személyében, akik igényt tartanak a robogóra, és külön-külön is erősebbek Lalinál, hát még együtt! A fiú tehát üres kézzel, ám egy kalanddal gazdagabban tér haza.

A Vespa lehetett volna egy kedves mese szociográfiai felhanggal, és végül is valami ilyesmi is lett, csak a mesei rész erőtlen, a szociográfiai pedig hiteltelen. Groó Diana az origónak például kerek-perec megmondta, hogy nem tudja, hogyan zajlanak a mindennapok egy romatelepen. Ekkor vetődik fel bennünk a kérdés, hogy akkor vajh miért választotta ezt a témát? És ha már így döntött, mi lett volna, ha kicsit körülnéz - terepen, nem pedig az interneten. Közhelyek tárháza lett így a film, ami az érzések skálájáról egyet képes mozgósítani nézőjében: az idegességet. Idegesek vagyunk, amikor Lali ott marad a telepen, és könyörög a Vespa tulajdonosának az őt megillető nyereményért - egyszer, kétszer, háromszor. Idegesek vagyunk akkor is, mikor körbejár egy pesti utcán és felnőtt férfiaktól kérdezi: "Lenne az apukám?" Ennél ordítóbb hatásvadászat a világon nincs. Idegesek vagyunk, mikor az új barátnak suhancok esnek neki, és akkor is, mikor a film vége felé egy puska célkeresztjében látjuk Lalit, majd mikor ez után a két sötét alak eltulajdonítja a robogót. Nem érzünk együtt, nem sajnálunk senkit, csak idegeskedünk. Ugyanis a fordulatok értelmetlenek, nincsenek megtámogatva sehonnan, és nem, nem elég, ha egy tett mögött annyi áll: "ez már csak így szokott lenni". Az kevés magyarázatnak, hogy a vonatok le szoktak robbanni, az apukák el szoktak tűnni, az emberek lopnak, egyszer mindenkinek fel kell nőni, vagy az élet nem habos torta. Klisékből ugyanis még senki sem épített palotát. Ha ilyesmire kíváncsi az ember, akkor inkább kinyit egy közhelyszótárt, mintsem pénzt és időt pazaroljon a filmre. A rendezőnő a hihetetlenül semmilyen mondanivalót szimbólumokkal próbálta feltuningolni, ám ezek fájdalmasan kínosak. Gyerek a célkeresztben, mint a gyermeki lét kiszolgáltatottságának kép kifejeződése? Na, ne! Nem, nem leszek az apukád. És a Vespából sem marad más, csak egy összetört visszapillantótükör, benne Lali szomorú arcával. Áú!

A filmet a Vörösmartyban néztük meg a premier hetén. A jegy kedvezményes napon 400 forintba került (ebből már egy doboz cigi sem jön ki), ám ennek ellenére a Laternával együtt nyolcan ültek a teremben.

Érdekel a trailer? Nézz bele itt.

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: kritika cigany vespa

A bejegyzés trackback címe:

https://laterna.blog.hu/api/trackback/id/tr312373825

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.